Як позбутися від міжзубних звуків? / Безкоштовні консультації логопеда-дефектолога / SolNet. EE – портал СОНЕЧКО

Загрузка...

Коментарі, відгуки, питання

січня 2013

Відповідає логопед-дефектолог Оксана Макерова

Як позбутися від міжзубних звуків?

Запитує Наталія

Доньці 4 роки, до цих пір шиплячі звуки вимовляє, просовуючи

Загрузка...
язичок між зубами. Як цього позбутися? Спасибо.

Відповідь

Найвірніший, швидкий і найкращий варіант – займатися з логопедом.

Самостійно це проводиться так.

I. Спочатку виконується комплекс артикуляційної гімнастики для постановки шиплячих звуків.

1. “Покарай неслухняний язичок”.

Мета: виробляти вміння розслабивши м’язи мови, утримувати його широким, розпластаним.

Опис: трохи відкрити рот, спокійно покласти мову на нижню губу і, пошлёпивая його губами, вимовляти звуки пя-пя-пя… Утримувати широкий мову в спокійному положенні, при відкритому рте під рахунок від одного до п’яти-десяти.

Увага!

1) Нижню губу не слід підвертати і натягувати на нижні зуби.

2) Мова має бути широким, краю його стосуються куточків рота.

3) Поплескувати мову губами треба кілька разів на одному видиху. Стежити, щоб дитина не затримував при цьому повітря, що видихається.

Проконтролювати виконання можна так: піднести ватку до рота дитини, якщо той робить вправу правильно, вона буде відхилятися. Одночасно ця вправа сприяє виробленню спрямованої повітряного струменя.

2. “Зроби мову широким”.

Мета: виробити вміння утримувати мову в спокійному, розслабленому положенні.+

Опис: посміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній край мови на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від одного до п’яти-десяти.

Увага!

1) Губи не розтягувати в сильну усмішку, щоб не було напруги.

2) Слідкувати, щоб не підверталася нижня губа.

3) Чи не висовувати язик далеко, він повинен тільки накривати нижню губу.

4) Бічні краї мови повинні стосуватися кутів рота.

3. “Приклей цукерочку”.

Мета: зміцнити м’язи язика і відпрацювати підйом мови наверх.

Опис: покласти широкий кінчик язика на нижню губу. На самий край мови покласти тоненький шматочок іриски, приклеїти шматочок цукерки до піднебіння за верхніми зубами.

Увага!

1) Слідкувати, щоб працював тільки мову, нижня щелепа повинна бути нерухома.

2) Рот відкривати не ширше, ніж на 1,5-2 см.

3) Якщо нижня щелепа бере участь у ху, можна поставити чистий вказівний палець дитини збоку між корінними зубами (тоді він не буде закриватаF0от).

4) Виконувати вправу треба в повільному темпі.

4. “Грибок”.

Мета: виробляти підйом мови вгору, розтягуючи під’язикову зв’язку (вуздечку).

Опис: посміхнутися, показати зуби, відкрити рот і, притиснувши широкий мову всієї площиною до неба, широко відкрити рот (мова буде нагадувати тонку капелюшок гриба, а розтягнута під’язикова зв’язка – його ніжку).

Увага!

1) Слідкувати, щоб губи були в положенні посмішки.

2) Бічні краї мови повинні бути притиснуті однаково щільно – жодна половина не повинна опускатися.

3) При повторенні вправи треба відкривати рот ширше.

5. “Хто далі зажене м’яч”.

Мета: виробляти плавну, тривалу, безперервну повітряний струмінь, що йде посередині мови.

Опис: посміхнутися, покласти широкий передній край мови на нижню губу і, як би вимовляючи тривало звук “ф”, здути ватку на протилежний край столу.

Увага!

1) Нижня губа не повинна натягатися на нижні зуби.

2) Не можна надувати щоки.

3) Стежити, щоб дитина вимовляв звук “ф”, а не звук “х”, тобто щоб повітряний струмінь була вузькою, а не розсіяною.

6. “Смачне варення”.

Мета: х широкої передньої частини мови вгору і положення мови, близький до форми чашечки, яке він приймає при проголошенні шиплячих звуків.

Опис: злегка відкрити рот і широким переднім краєм мови облизати верхню губу, х мовою зверху вниз, але не з боку в бік.

Увага!

1) Слідкувати, щоб працював тільки мову, а нижня щелепа не допомагала, не «підсаджувала” мова наверх – вона повинна бути нерухомою (можна притримувати її пальцем).

2) Мова має бути широким, бічні краї його стосуються кутів рота.

3) Якщо вправа не виходить, потрібно повернутися до вправи “Покарати неслухняний мову”. Як тільки мова стане розпластаним, потрібно підняти його наверх і загорнути на верхню губу.

7. “Гармошка”.

Мета: зміцнювати м’язи мови, розтягувати під’язикову зв’язку (вуздечку).

Опис: посміхнутися, відкрити рот, приклеїти мову до неба і, не опускаючи мови, закривати і відкривати рот (як розтягуються хутра гармошки, так розтягується під’язична вуздечка). Губи знаходяться в положенні посмішки. При повторенні вправи треба намагатися відкривати рот все ширше і все довше утримувати язик у верхньому положенні.

Увага!

1) Слідкувати, щоб при відкриванні рота губи були нерухомі.

2) Відкривати і закривати рот, утримуючи його в кожному положенні під рахунок від трьох до десяти.

3) Стежити, щоб при відкриванні рота НЕ провисала одна зі сторін мови.

8. “Фокус”.

Мета: виробляти підйом мови вгору, вміння надавати мові форму ковшика і направляти повітряний струмінь посередині мови.

Опис: посміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній край мови на верхню губу так, щоб бічні краї його були притиснуті, а посередині мови був жолобок, і здути ватку, покладену на кінчик носа. Повітря при цьому повинен йти посередині мови, тоді ватка полетить вгору.

Увага!

1) Слідкувати, щоб нижня щелепа була нерухомою.

2) Бічні краї мови повинні бути притиснуті до верхньої губи; посередині утворюється щілина, в яку йде повітряний струмінь. Якщо це не виходить, можна злегка притримати язик.

3) Нижня губа не повинна підвертається і натягатися на нижні зуби.

II. Потім – постановка звуку.

Пояснюєте і показуєте правильний артикуляційний уклад у вимові шиплячих (“ш”, “ж”).

При проголошенні звуку “ш” (постановка починається саме з цього звуку) губи витягнуті вперед і округлені (перед “а” округлення мінімально, перед “і”, “и” округлення може і не бути. Відстань між зубами більше, ніж при артикуляції свистячих звуків, близько 4-5 мм. Кінчик мови піднято по напрямку до початку твердого піднебіння або альвеолам, середня частина спинки мови прогинається, а піднімається у напрямку до м’якого піднебіння і відтягується до стінки зіва. Бічні краї мови притиснуті до верхніх корінних зубів ; піднебінна фіранка піднята і закриває прохід в ніс. Голосові складки розімкнуті; сильна видихальний струмінь проходить через дві щілини: між задньою частиною м’яким небом, а також між кінчиком язика і твердим небом. При цьому проводиться складний шум, більш низький, ніж при проголошенні свистячих, і нагадує шипіння.

При постановці звуку “ж” та ж артикуляція, що і при проголошенні звуку “ш”, вона доповнюється роботою зімкнутих і коливних голосових складок.

Після того, як Ви пояснили і показали дитині положення органів артикуляції, вчіть його правильно її відтворювати.

Якщо у дитини слабкі м’язи кінчика язика, то робите палацовий або зондський масаж кінчика язика, потім артикуляционная гімнастика і тільки потім, після зміцнення м’язів кінчика язика, починаєте постановку звуків.

Матеріал підготовлений спеціально

для дитячого порталу “Сонечко”

і опублікований 30 січня 2013

____________________________

  • дисфонія
  • звук првельно
  • комплекс артикуляцийнои гимнастики для корекции свистячих звукив
Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Powered by WordPress and ShopThemes